Vandaag 7 maart opende Genève haar deuren voor het publiek en kon iedereen de nieuwe BMW 7 Serie aanschouwen. Wij mochten een paar dagen eerder al kennis maken met de nieuwe 7 en vroegen ons af of we nu te maken hebben met een nieuwe óf een vernieuwde 7?
Herkenbaar?
Een BMW moet er uit zien als een BMW. Dat geldt zeker voor het topmodel de 7 Serie. Vaak krijgt het topmodel als eerste nieuwe eigenschappen of looks die later ook aan de andere modellen gegeven worden.
Of dat ook zal gebeuren bij de grotere en prominent aanwezige BMW-nieren is nog even de vraag, maar dit formaat BMW-nieren past ons inziens niet bij een 3 Serie. Daarom zien we hem nu alleen nog maar op de 7 Serie én de nieuwe BMW X7. De X7 krijgt namelijk ook de uit-één-stuk-bestaande grille. Bovenop de nieuwe grille is een groter BMW-logo geplaatst, wat qua verhouding beter past bij de nieuwe grille.
Grote nieren, kleine koplampen
Naast de grille zijn smallere koplampen geplaatst. Adrian van Hooydonk (de Nederlandse directeur van BMW’s Design-afdeling) geeft aan dat dit een sterkere uitstraling aan de auto geeft. Iets wat belangrijk is in dit segment.
Deze smallere koplampen zijn voorzien van BMW’s Laserlight. Deze techniek heeft kan in een compactere ruimte geplaatst worden (vandaar de smallere koplampen) én schijnen in de laser-grootlichtmodus tot wel 600 meter ver. Dat is bijna dubbel zo ver als conventionele koplampen.
Vanaf de grille en koplampen bekijken we de 7 Serie verder naar achteren, waarbij het ons opvalt (het werd ons ook ingefluisterd) dat de motorkap 4,5 cm. hoger staat. Dit past beter bij de nieuwe neus en geeft de nieuwe 7 een actieve uitstraling.
Extra meekijken oog.
Verder doorkijkend komen we uit bij de voorruit, waarbij er achter de binnenspiegel nu 3 camera’s naar voren “meekijken”. De toevoeging van één extra camera zorgt voor vloeiendere bewegingen van BMW’s Driving Assistant met onder andere Lane Departure Warning en Active Cruise Control.
Eenmaal bij de achterkant aangekomen kun je de 2019 7 Serie herkennen aan de lichtlijn die de achterlichten met elkaar verbindt en daardoor tot één geheel smeedt. Het uiterlijk concluderend: zijn nieuwe exterieur zorgen niet voor een auto die niet opvalt, maar de wijzigingen zorgen er juist voor dat de 7 Serie beter bij zijn segment past.
Voor wat betreft het interieur was een grote schoonmaak niet nodig. Het instrumentarium is tezamen met de nieuwe BMW 3 Serie en BMW X5 nu ook voorzien van een digitaal cockpit cluster met verschillende weergave-mogelijkheden.
De herkenbare indeling van de knoppen op de middenconsole en bediening van de climate control en geluidsinstallatie is gebleven. Doordat niet alles digitaal verwerkt is achter een scherm, zijn de knoppen snel en makkelijk te bedienen via draaiknoppen en druktoetsen.
Is de BMW 7 Serie nu nieuw of vernieuwd?
Kijkend naar de vele exterieur- en enkele interieurwijzigingen, kunnen we wel zeggen dat we hem met een “vernieuwingskuur” te kort doen. Op de juiste punten is de nieuwe 7 aangepakt, en tegelijkertijd zijn veel goede herkenbare zaken bij het oude gebleven. Al met al: missie geslaagd!