Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

Interview bestuursleden over opladen EV’s

Vraag: De BMW Group heeft onlangs zijn een miljoenste geëlektrificeerde auto overhandigd aan zijn nieuwe eigenaar. Een aspect dat onlosmakelijk verbonden is met de opmars van elektromobiliteit is laadinfrastructuur. Wat is uw mening hierover?

Peter: Op dit moment houdt de laadinfrastructuur geen gelijke tred met de verkoop van elektrische voertuigen. Daarom hebben we dringend een snelle uitbreiding van de infrastructuur nodig, vooral in stedelijke, dichtbevolkte gebieden en over grotere afstanden. Dit is ook aan beleidsmakers: een economische exploitatie moet worden gewaarborgd – en zo mogelijk bevorderd – vooral nu de infrastructuur zich nog in de uitbreidingsfase bevindt. Wie gaat er een tweede laadpaal bouwen als de eerste de kosten niet kan dekken? Maar op termijn moet de markt zichzelf kunnen reguleren in het belang van de klant. Wat we daarvoor nodig hebben, zijn duidelijke doelstellingen en stimuleringssystemen. Hetzelfde geldt voor wagenparkbeheerders, om hun transitie naar elektromobiliteit te ondersteunen.

Opmerking: Opladen moet elektromobiliteit mogelijk maken – en dit is precies waar onze BMW Charging- en MINI Charging-services van pas komen. Onze klanten kunnen een kaart of een app gebruiken om toegang te krijgen tot meer dan 250.000 openbare oplaadpunten in heel Europa.

Vraag: 250.000 klinkt als veel oplaadpunten. Maar hoe zit het met “bereikangst”? Welk percentage openbaar toegankelijke laadpalen omvat uw service zelfs?

Opmerking: met BMW Charging en MINI Charging hebben we een netwerkdekking van 90 procent* in Europa. Met onze pas kun je dus negen van de tien openbaar toegankelijke oplaadpunten gebruiken. In de top vijf van elektromobiliteitsmarkten zitten we zelfs tot 95 procent*. Dit maakt opladen gemakkelijk en handig voor onze klanten, waar ze ook gaan. Er is geen “bereikangst” bij ons.

Vraag: Maar er is nog steeds de kwestie van de prijs. Critici beweren dat de prijzen bij de laadpaal sterk variëren, afhankelijk van de operator, en niet duidelijk worden vermeld voor de klant.

Opmerking: we zorgen voor volledige kostentransparantie: met ons bekroonde Active Tariff betalen klanten een maandelijks basisbedrag om hun voertuig op te laden tegen een aantrekkelijk marktspecifiek vast tarief. In Duitsland is het basisbedrag per maand vijf euro; Opladen op wisselstroom kost dan 33 cent/kWh en snel laden op gelijkstroom 39 cent/kWh. Onze prijzen zijn afgestemd op de prijs voor het elektriciteitsnet. Klanten kunnen ook het IONITY Plus-pakket als add-on kopen: voor een maandelijks basisbedrag van 13 euro kunnen ze hun voertuig voor 35 cent/kWh direct langs de snelweg opladen. Voor klanten die een nieuwe volledig elektrische BMW kopen, zien we een jaar lang af van het basistarief voor Active Tariff en IONITY Plus.

Vraag: Laten we terugkomen op het tijdsaspect van opladen. Korte en middellange afstanden lijken geen probleem, maar hoe zit het met langere ritten, waar opladen in vergelijking duidelijk een nadeel is?

Peter: Ons IONITY high-power laadnetwerk – dat we samen met andere fabrikanten in 2017 hebben opgericht – zorgt voor comfortabele elektromobiliteit over langere afstanden. We hebben onlangs onze inzet voor IONITY opgevoerd en hebben samen met de bestaande aandeelhouders en nieuwe investeerder BlackRock 700 miljoen euro geïnvesteerd. Dit zal de uitbreiding van het high-power laadnetwerk aanzienlijk versnellen. Tegen 2025 zal het IONITY-netwerk ongeveer 7.000 oplaadpunten hebben.

Opmerking: Onze BMW Charging-services maken het ook gemakkelijk en handig om IONITY-oplaadpunten met hoog vermogen te gebruiken. Met de BMW i4 laad je in tien minuten een actieradius van meer dan 160 kilometer op. Je plugt gewoon je auto in en gaat voor een kopje koffie terwijl hij oplaadt. We zien op dit gebied een enorm potentieel voor de toekomst.

V: Als ik een klant ben die mijn auto wil opladen, hoe vind ik dan een geschikt oplaadpunt?

Let op: Opladen is volledig geïntegreerd in het digitale ecosysteem. Ik kan beschikbare oplaadpunten vinden en selecteren in het navigatiesysteem van de auto. Ook kan ik de app “mijn BMW” en “mijn MINI” gebruiken om mijn route te plannen en geschikte oplaadpunten te vinden. Terwijl ik van A naar B rijd, kies ik dan voor de “opladen geoptimaliseerde route”. Mijn voertuig berekent de beschikbare actieradius op basis van verschillende factoren, zoals weer, snelheid en verkeersomstandigheden, en beveelt geschikte oplaadpunten aan.

V: Bouwt u in de toekomst uw eigen exclusieve openbare laadnetwerk voor uw klanten? Andere fabrikanten hebben hiervoor al plannen aangekondigd.

Peter: We zijn toegewijd aan open netwerken. Dat is de meest effectieve manier om de opbouw en beschikbaarheid van infrastructuur voor onze klanten te ondersteunen. Dit helpt ook bij het realiseren van de hoge bezettingsgraad die nodig is om netwerken winstgevend te maken. Door onze investering in IONITY zijn we sterk betrokken bij het bouwen van een openbaar laadnetwerk.

Horstmeier: De voor eRoaming geschikte oplaadpunten in ons bedrijfslaadnetwerk staan ​​open voor bestuurders van voertuigen van elke fabrikant. Daarnaast hebben we de afgelopen jaren met verschillende partners wereldwijd ruim 15.000 extra oplaadpunten neergezet. Als je kijkt naar onze algehele toewijding aan het bouwen van laadinfrastructuur, hebben we meer dan 20.000 laadpunten. Dit laat zien dat we het goede voorbeeld geven!

Q: Wat kunnen we in 2022 verwachten van de BMW Group op het gebied van laden?

Nota: We hebben onszelf ambitieuze doelen gesteld voor elektromobiliteit volgend jaar: We streven naar een meer dan verdubbeling van de verkoop van onze puur elektrische voertuigen in vergelijking met dit jaar. In 2022 richten we ons op nog twee benaderingen die opladen nog aantrekkelijker maken. Ten eerste gaan we het opladen nog dieper integreren in onze myBMW- en myMINI-app. Dit betekent dat onze klanten alles met betrekking tot hun voertuig in één app kunnen vinden, inclusief toegang tot openbare oplaadpunten. Ten tweede zullen we laadnetwerken blijven promoten, wat het laadproces eenvoudiger zal maken.

Horstmeier: In 2022 gaan we opladen nog makkelijker en handiger maken. Zelfs met een groeiend aantal openbare oplaadpunten zijn we van plan om de toch al hoge dekking van meer dan 90 procent in heel Europa uit te breiden. We onderzoeken ook hoe we duurzaamheid nog meer centraal kunnen stellen bij openbaar opladen, bijvoorbeeld door vrijwillige CO2-compensaties of verdere integratie van groene stroomopties. Ook besteden we veel aandacht aan bidirectioneel laden, dat volgens ons een groot potentieel heeft, vooral als het gaat om hoe elektrische voertuigen kunnen bijdragen aan de leveringsbetrouwbaarheid en de energietransitie.

Peter: We willen e-mobiliteit komend jaar nog gebruiksvriendelijker maken – want dat hebben we nodig om de acceptatie van elektrische auto’s te blijven laten groeien. Hoogwaardige elektrische voertuigen spreken voor zich – met hun indrukwekkende prestaties, rijdynamiek en actieradius. Voldoende laadinfrastructuur is het knelpunt. Zodra dit beschikbaar is, wordt de transitie naar e-mobiliteit nog dynamischer. Ik heb er alle vertrouwen in dat deze verschuiving in de nabije toekomst zal plaatsvinden. We zien hoe snel e-mobiliteit aan kracht kan winnen in markten als China en bijvoorbeeld enkele van onze Europese buren. Het belangrijkste is: Het complete pakket voor onze klanten moet kloppen. Wij zetten ons hiervoor in.

Overzicht

BMW M Motorsport bedankt Martin Tomczyk voor tien geweldige jaren samen

HomeBMWNieuwsInterview bestuursleden over opladen EV’s