bmw-greybmw-i-greybmw-i-whitebmw-m-greybmw-m-whitebmw-whiteicon-aftersales-miniicon-aftersalesicon-arrow-left-miniicon-arrow-lefticon-arrow-right-miniicon-arrow-righticon-aticon-calculator-miniicon-calculatoricon-calendaricon-cars-miniicon-carsicon-checkicon-compareicon-crossicon-downloadIcon-elektricicon-facebookicon-fullscreenicon-gasolineicon-google-plusicon-gridicon-homeicon-infoicon-instagramicon-linkedinicon-listicon-mailicon-markericon-mobileicon-navigation-toggleicon-peopleicon-phone-miniicon-phoneicon-pinteresticon-printicon-recycleicon-searchicon-shareicon-star-filledicon-staricon-tickicon-toggleicon-whatsapp-filledicon-whatsappicon-wheelicon-xicon-youtubelogo-google-colorlogo-google-glogo-googlemini-jcwminitransmission
Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

Nieuw testcentrum voor batterijen: BMW Group investeert tot 2026 meer dan 100 miljoen euro in locatie Wackersdorf

Nieuw testcentrum voor batterijen: BMW Group investeert tot 2026 meer dan 100 miljoen euro in locatie Wackersdorf.

Vanaf dat moment zullen op een totale oppervlakte van 8.442 m2 hoogvoltage-batterijen en andere elektrische aandrijflijncomponenten voor toekomstige modellen van de BMW Group al heel vroeg in het ontwikkelingsproces – ruim voor de start van de productie – worden getest.

“De BMW Group-locatie in Wackersdorf is er klaar voor om een belangrijke rol te spelen in de transformatie naar elektromobiliteit”, aldus Site Manager Christoph Peters, die eraan toevoegt dat het nieuwe testcentrum voor batterijen de basis van de BMW Group-locatie in Wackersdorf zal verbreden. “Naast de bevoorrading van onze overzeese fabrieken, de dashboardproductie en, vanaf 2024, de portierproductie voor modellen van Rolls-Royce, wordt dit de vierde hoofdactiviteit in Wackersdorf. Dit versterkt op zijn beurt de toekomstige levensvatbaarheid van onze locatie.”

Upgrades

De investering van ongeveer 100 miljoen euro zal voornamelijk gericht zijn op complexe testbanktechnologie en de upgrades van de bestaande infrastructuur van het gebouw die nodig zijn voor de werking ervan. Momenteel wordt hal 80 op het fabrieksterrein voor dit doel verbouwd: dit gebouw, dat oorspronkelijk in de jaren tachtig werd gebouwd voor de destijds geplande verwerkingsfaciliteit, heeft een lange geschiedenis. “Nu wordt dit gebouw met zijn geschiedenis een symbool voor de elektrische toekomst van onze fabriek”, zegt Peters.

Er wordt al gewerkt aan de constructie, waaronder de installatie van een nieuwe vloerplaat voor het gebouw. Halverwege 2024, bij de ingebruikname van het eerste deel, zullen zogenoemde ‘batterijtesters’ in gebruik worden genomen. Vanbuiten lijken deze op grote koelkasten, maar vanbinnen maken ze gebruik van geavanceerde hightech. Hier worden batterijcellen de klok rond getest, in een vroeg stadium van hun ontwikkeling. In wezen worden de elektrische prestaties van afzonderlijke batterijcellen bepaald tijdens het opladen en ontladen onder verschillende omstandigheden. Hierdoor kunnen gebruikssituaties die later relevant zullen zijn voor klanten, worden gesimuleerd, lang voordat een nieuw model dat zich in de ontwikkelingsfase bevindt de weg op gaat. Parallel testen van enkele honderden batterijcellen zal in eerste instantie mogelijk zijn. Zodra de opstartfase voltooid is, zal de testcapaciteit worden verhoogd tot enkele duizenden cellen.

Valideren van nieuwe elektrische modellen

In de laatste fase vanaf 2025 zal het testcentrum ook worden gebruikt om de batterij-elektrische voertuigen van de BMW Group te valideren voorafgaand aan het opstarten van de serieproductie, om de vereiste topkwaliteit te garanderen. Hiertoe worden de batterijen ook onderworpen aan trillings- en schoktests, bijvoorbeeld met behulp van zogeheten ‘shakers’ – zeer complexe testapparaten waarvan er op dit moment maar een paar in Europa zijn. Complexe rijpatronen, inclusief oplaad- en ontlaadcycli, kunnen ook worden gesimuleerd in duurtests. Dergelijke tests zijn essentieel voor de typegoedkeuring van elektrische voertuigen. In sommige gevallen moeten er ook landspecifieke tests worden uitgevoerd. De capaciteit voor dergelijke tests op de vrije markt is momenteel beperkt – daarom creëert de BMW Group zijn eigen capaciteit met het nieuwe batterijtestcentrum in Wackersdorf.

Wereldpremière: BMW Group inspireert gamers met eerste Car Creator in Fortnite

Overzicht

BMW iX1 is ‘Beste Nieuwkomer’ in ‘Zakenauto van het Jaar-verkiezing’

HomeBMWNieuwsNieuw testcentrum voor batterijen: BMW Group investeert tot 2026 meer dan 100 miljoen euro in locatie Wackersdorf