Nieuwe energielabels aan elektrische auto’s toegekend: BMW samen met Tesla op kop
Dat elektroauto’s efficiënt zijn, is inmiddels bekend, maar hoe goed scoren ze nu echt op dit vlak? Een Britse website heeft hiervoor een beoordelingssysteem opgezet. Bij de eerste toekenning van de bijbehorende energielabels gooide de BMW i4 hoge ogen.
Voor auto’s met verbrandingsmotor bestaan de energielabels al enige tijd, maar voor EV’s waren die er nog niet. De ‘E-Rating’ van de Britse website Electrifying.com beoordeelt de efficiency waarmee de EV’s met stroom omspringen, zodat consumenten een duidelijk beeld krijgen met betrekking tot de elektroauto’s die het voordeligst zijn te berijden. Volgens de website is er een verschil van 500 pond per jaar tussen de auto die hierbij het best en het slechts presteert, bijna 600 euro dus.
Deze rating is een welkome toevoeging in de EV-wereld, want tot op heden was er als gezegd nog geen algemeen aanvaard beoordelingscriterium voor de efficiency. Om het gemakkelijk te houden, is gekozen voor een beoordelingssysteem dat vergelijkbaar is met dat van huishoudelijke apparatuur als wasmachines.
Bij de beoordeling is overigens niet alleen gekeken naar de efficiency waarmee stroom wordt gebruikt voor de aandrijving van de wielen, maar ook naar de laadsnelheid die de accu kan handelen en de features die een auto heeft om het stroomverbruik te beperken, zoals recuperatie van de remenergie, een efficiënt werkende klimaatregeling en warmtepompen.
De BMW i4 deed het op dit vlak bijzonder goed, samen met de Tesla Model 3 kreeg het model de maximale A++-classificatie. De BMW iX3 scoort een A-label, net als de zakenauto van het jaar, de Kia e-Niro en de veel kleinere Renault Zoe. Dat is dus erg knap voor de grote en ruime iX3. De recentelijk onthulde Mercedes-Benz EQS scoorde minder goed, hij zit qua efficiency op hetzelfde niveau als de Fiat 500e en de Opel Corsa-e. Bijzonder slecht presteerde de Mercedes-Benz EQV bij deze test, als enige model tot nu kreeg hij de laagste classificatie (E). Ook de Audi e-tron en Mercedes EQC stelden enigszins teleur met een D-beoordeling.
Hieronder zie je een overzicht van de scores van de verschillende modellen:
E-Ratings
E
- Mercedes-Benz EQV
D
- Audi e-tron
- Mercedes-Benz EQC
C
- Honda e
- Jaguar i-Pace
- Lexus UX300e
- Mazda MX-30
- Porsche Taycan
- Rimac Nevera
- Citroen e-Spacetourer
- Opel Vivaro-e
B
- Audi e-tron GT
- BMW i3
- Mercedes EQA
- MG MG5 EV
- MG ZS EV
- Nissan Leaf
- Polestar 2
- Volvo XC40 Recharge
A
- Audi Q4 e-tron
- BMW iX3
- DS3 Crossback
- Ford Mustang Mach-e
- Kia e-Niro
- Kia Soul
- Peugeot e2008
- Renault Zoe
- Skoda Enyaq
- Smart ForTwo EQ
- Tesla Model S
- Tesla Model X
- Opel Mokka
- Volkswagen ID.4
A+
- Hyundai Ioniq
- Citroën e-C4
- Fiat 500e
- Hyundai Kona Electric
- Mercedes-Benz EQS
- Kia EV6
- Peugeot e208
- Seat Mii
- Tesla Model Y
- Opel Corsa-e
- Citroën Ami
- Volkswagen ID.3
- Renault Twizy
- Hyundai Ioniq 5
A++
- Tesla Model 3
- BMW i4