Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

BMW 3 Serie: In gesprek met Adrian van Hooydonk

Op de Parijse Motorshow werd één van de belangrijkste BMW-modellen geïntroduceerd, de nieuwe BMW 3 Serie! Deze wereldpremière werd opgesierd met de aanwezigheid van Adrian van Hooydonk. De hoofddesigner van BMW en tevens Nederlander. Hij bepaalt hoe de BMW-modellen er uit komen te zien. Hij was ook verantwoordelijk voor het design van de nieuwe BMW 3 Serie. Adrian nam voor Van Poelgeest de tijd voor een aantal vragen. We hebben hem geïnterviewd over de totstandkoming van de 3 Serie en waarom ze bepaalde keuzes gemaakt hebben.

De nieuwe BMW 3 Serie is zowel aan de voorkant als de achterkant herkenbaar als dé nieuwe 3 Serie. Dat komt volgens Adrian door de koplampen inclusief “ondertandje” en slanke achterlichten met LED-technologie. De LED-technologie is ook standaard voor de koplampen en kunnen aan de voorkant ook, optioneel, voorzien worden van BMW’s laserlights (lasertechniek). Op de vraag waar Adrian het meest trots op is, gaf hij aan: de achterlichten. Deze zijn sierlijk en functioneel (lees: aerodynamisch).

Stilstaand in beweging
Het was bij de 3 Serie van belang om hem een dynamisch uiterlijk te geven. Het gevoel dat hij in beweging is, ook als hij stilstaat. Dit is bewerkstelligd door de bovenste en onderste lijnen die over de zijkant van de auto lopen. Die lopen bewust omhoog. Vooral de onderste lijn loopt scherp omhoog, net voor het achterwiel. Hierdoor lijkt hij vooruit te springen.

Herkenbaar functioneel
Adrian gaf verder nog aan dat de zijkanten van de voor- en achterbumper bewust anders zijn vormgegeven dan dat je gewend bent. De zijkanten van de bumpers zijn ‘vlak’ vormgegeven wat de auto een kenmerkend karakter geeft, maar ook bijdragen aan de lage CW-waarde van 0,23. Een lage luchtweerstandswaarde zorgt ook nog eens voor een gunstiger verbruik en draagt ook een beetje bij aan sportieve rijeigenschappen.

Mooier en ruimer interieur
Het interieur is ook danig aangepakt. Veel minder knoppen zijn er op het dashboard te vinden. Het infotainment-systeem oogt als één geheel met het instrumentarium. Standaard wordt het infotainmentsysteem geleverd op een 10,25 inch scherm. Optioneel kan dat vergroot worden naar een 12,3 inch versie. De belangrijkste knoppen, zijn op twee plekken op de middenconsole gegroepeerd, om ze makkelijk te kunnen vinden en bedienen.

Doordat de wielbasis (de afstand tussen de wielen) met 4 centimeter is toegenomen, hebben de achterpassagiers meer ruimte gekregen. Met de hoofdruimte zit het ook wel goed. Met mijn 1,85 lengte kon ik makkelijk achter mezelf zitten, met ook nog voldoende hoofdruimte.

Adrian’s advies
De auto is zowel van binnen als van buiten een compleet nieuwe auto! Met meer mooie techniek in het interieur en een kenmerkender uiterlijk. Een uiterlijk dat gezien mag worden! Op de vraag aan Adrian in welke kleur het uiterlijk het beste uitkomt en welke kleur hij zelf zou kiezen, was zijn antwoord heel duidelijk: WIT! Mocht je zelf ook voor een witte kleur gaan, dan kun je je kleurkeuze onderbouwen met dit antwoord van Adrian van Hooydonk.

BMW 3 Serie

BMW X7 aangekondigd

Overzicht

BMW i4 aangekondigd voor 2021

HomeBMWNieuwsBMW 3 Serie: In gesprek met Adrian van Hooydonk