bmw-greybmw-i-greybmw-i-whitebmw-m-greybmw-m-whitebmw-whiteicon-aftersales-miniicon-aftersalesicon-arrow-left-miniicon-arrow-lefticon-arrow-right-miniicon-arrow-righticon-aticon-calculator-miniicon-calculatoricon-calendaricon-cars-miniicon-carsicon-checkicon-compareicon-crossicon-downloadIcon-elektricicon-facebookicon-fullscreenicon-gasolineicon-google-plusicon-gridicon-homeicon-infoicon-instagramicon-linkedinicon-listicon-mailicon-markericon-mobileicon-navigation-toggleicon-peopleicon-phone-miniicon-phoneicon-pinteresticon-printicon-recycleicon-searchicon-shareicon-star-filledicon-staricon-tickicon-toggleicon-whatsapp-filledicon-whatsappicon-wheelicon-xicon-youtubelogo-google-colorlogo-google-glogo-googlemini-jcwminitransmission
Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

BMW-fabriek München gaat volledig elektrisch

BMW-fabriek München gaat volledig elektrisch

De productie van de volledig elektrische BMW i4 is opgestart in de fabriek in München. Minstens de helft van alle auto’s uit deze fabriek is elektrisch in 2023, de vraag naar elektrische modellen als de i4 en de iX wordt steeds groter.

De eerste in serie geproduceerde BMW i4 is vandaag van de productielijnen gerold in de BMW-fabriek in München. De hoofdfabriek van het merk produceert nu alle aandrijvingsvarianten op één enkele assemblagelijn. Tegen 2023 zal meer dan de helft van alle auto’s uit de fabriek in München een geëlektrificeerde aandrijving hebben. Het merendeel zal volledig elektrisch zijn.

Het belangrijkste verschil tussen de BMW i4 en conventionele modellen is de elektrische aandrijving en de hoogvoltage accu. Ongeveer 90 procent van de bestaande systemen in de carrosserie-assemblage in München kan nog steeds worden gebruikt voor het nieuwe elektrische model. Alleen voor de vloerconstructie en de achterkant waren extra systemen nodig. Een ander zeer complex thema was de integratie van de hoogvoltage-accu in de assemblage. Het accupakket wordt nu op de carrosserie geschroefd door een nieuw, volledig geautomatiseerd accubevestigingssysteem dat van onderaf werkt.

Uitgebreide modelreeks

De thuisfabriek van de BMW Group produceert nu een uitgebreide modelreeks, die niet alleen de BMW i4 omvat, maar ook de BMW 3 Serie Sedan en Touring, de BMW M3 en de BMW 4 Serie Gran Coupé met verbrandingsmotoren en hybride aandrijflijnen. De omvang van de productie is niet alleen een bewijs van de flexibiliteit van de fabriek, maar ook van de vaardigheden van haar medewerkers.

BMW-fabriek München gaat volledig elektrisch

BMW Group heeft nog een doel aangekondigd dat samenvalt met de productiestart van de BMW i4: in de komende jaren zullen de lokale emissies van de transportlogistiek in de fabriek in München geleidelijk dalen tot nul. Dit zal voornamelijk worden bereikt door meer gebruik te maken van railvervoer en elektrische vrachtwagens. Op dit moment zijn er dagelijks meer dan 750 vrachtwagenleveringen nodig voor de levering van onderdelen. In de toekomst zullen de binnenstedelijke trajecten van deze ritten door elektrische vrachtwagens worden afgelegd.

Motorenproductie verplaatst

Minder dan een jaar geleden kondigde BMW Group voor het eerst zijn plannen aan om de fabriek in München geschikt te maken voor elektromobiliteit: er zouden nieuwe assemblage- en carrosseriefaciliteiten worden gebouwd en de motorenproductie zou worden verplaatst naar andere delen van het productienetwerk. Sindsdien zijn honderden medewerkers aan de slag gegaan met andere technologieën of in andere fabrieken. Tegen het einde van dit jaar zal de productie van viercilindermotoren zijn overgebracht naar Hams Hall in het Verenigd Koninkrijk en Steyr in Oostenrijk. De verplaatsing van de motorproductie uit München zal uiterlijk in 2024 zijn voltooid.

Serieproductie van tweede generatie BMW 2 Serie Active Tourer opgestart in Leipzig

Overzicht

De BMW M135i xDrive: een compacte viercilinder sportieve krachtpatser met nog meer dynamiek

HomeBMWNieuwsBMW-fabriek München gaat volledig elektrisch