Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

De nieuwe BMW 5 Serie Touring en de eerste, volledig elektrische BMW i5 Touring

De nieuwe BMW 5 Serie Touring en de eerste, volledig elektrische BMW i5 Touring.

De BMW 5 Serie Touring, het toonbeeld van rijplezier, sportieve elegantie en moderne functionaliteit in de hogere middenklasse, gaat een nieuw tijdperk in. De zesde generatie van de BMW 5 Serie Touring is vooruitstrevender dan ooit, met tal van digitale innovaties, baanbrekende systemen voor automatisch rijden en parkeren en, voor het eerst, een volledig elektrische variant in de vorm van de BMW i5 Touring.

Gestrekte proporties.

Dynamisch gestrekte proporties en royaal vormgegeven oppervlakken kenmerken het exterieurdesign van de nieuwe BMW 5 Serie Touring. Ten opzichte van zijn voorganger is de nieuwe BMW 5 Serie Touring 97 millimeter langer (5.060 millimeter), 32 millimeter breder (1.900 millimeter) en 17 millimeter hoger (1.515 millimeter). De nieuwe BMW 5 Serie Touring heeft de langste wielbasis in zijn klasse, die met 20 millimeter is toegenomen tot 2.995 millimeter.

De krachtig ogende achterste wielkasten benadrukken samen met de vlakke achterruit het brede postuur van de auto. Tussen de LED-achterlichtelementen, die tot ver in de zijkanten doorlopen, bevindt zich een L-vormige chromen balk.

Geoptimaliseerd gebruiksgemak.

De nieuwe BMW 5 Serie Touring biedt merkbaar meer been-, schouder- en elleboogruimte dan voorheen, vooral achterin, en een geoptimaliseerd akoestisch comfort. Met zijn veelzijdige interieur en vele intelligente functies is de nieuwe BMW 5 Serie Touring net zo indrukwekkend tijdens het rijden als in het dagelijks gebruik. Ongeacht de aandrijftechniek hebben alle varianten van de nieuwe BMW 5 Serie Touring een bagageruimte die kan worden uitgebreid van 570 tot maximaal 1.700 liter. Naast de automatische bediening van de achterklep behoort ook het op afstand ontgrendelen van de in de verhouding 40 : 20 : 40 gedeelde rugleuning van de achterbank vanuit de bagageruimte tot de standaarduitrusting.

Volledig elektrische BMW i5 Touring vanaf de marktintroductie leverbaar in twee varianten.

De nieuwe BMW i5 Touring is het eerste volledig elektrische premiummodel in zijn segment. Het model is vanaf het begin verkrijgbaar in twee versies. In de BMW i5 M60 xDrive Touring vormen twee sterk geïntegreerde aandrijfunits op de voor- en achteras samen een elektrische vierwielaandrijving in combinatie met een vermogen van maximaal 442 kW/601 pk. Met M Launch Control of M Sport Boost geactiveerd, wordt het systeemkoppel verhoogd tot 820 Nm. Het topmodel accelereert vanuit stilstand naar 100 km/u in 3,9 seconden en zijn topsnelheid is elektronisch begrensd op 230 km/u. De elektromotor van de BMW i5 eDrive40 Touring is op de achteras geplaatst en levert een maximumvermogen van 250 kW/340 pk en een maximumkoppel van maximaal 430 Nm met de Sport Boost- of Launch Control-functie ingeschakeld. De BMW i5 eDrive40 Touring accelereert in 6,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u.

In beide modellen levert de hoogvoltage-batterij in de bodem een netto energie-inhoud van 81,2 kWh. De actieradius volgens de WLTP-testcyclus is 445 tot 506 kilometer voor de BMW i5 M60 xDrive Touring en 483 tot 560 kilometer voor de BMW i5 eDrive40 Touring.

Nieuwe dieselmotoren met 48 volt mild hybrid-technologie.

Alle dieselmotoren die beschikbaar zijn voor de nieuwe BMW 5 Serie Touring worden gecombineerd met 48 volt mild hybrid-technologie en een 8-traps Steptronic transmissie. De viercilindermotor van de BMW 520d Touring en de BMW 520d xDrive Touring levert een maximaal vermogen van 145 kW/197 pk en een maximumkoppel van 400 Nm. Het motorengamma wordt in de zomer van 2024 aangevuld met een zes-in-lijn dieselmotor. Tegelijkertijd volgen twee modelvarianten met een plug-in hybride aandrijflijn van de nieuwste generatie.

Overzicht

BMW modelupdates voor voorjaar 2024

HomeBMWNieuwsDe nieuwe BMW 5 Serie Touring en de eerste, volledig elektrische BMW i5 Touring