Als onderdeel van de viering van zijn 50e verjaardag presenteert BMW M GmbH een speciale editie van een auto die gebaseerd is op zijn succesvolle high-performance modellen in het premium middenklassesegment. Tijdens testritten op het Nordschleife-gedeelte van de Nürburgring noteerde de BMW M4 CSL de snelste rondetijden ooit voor een in serie geproduceerde BMW. Op de versie van het circuit die traditioneel gebruikt wordt voor vergelijkingsdoeleinden – die 20,600 kilometer lang is en het rechte stuk van sectie T13 niet omvat – zette hij de klok stil op 7 min. 15,677 sec. De officiële en notariële rondetijd voor het circuit van 20,832 kilometer (de volledige ronde) bedroeg 7 min. 20,207 sec. De acceleratiecijfers van 3,7 seconden van 0 tot 100 km/u en 10,7 seconden voor de sprint van 0 tot 200 km/u zijn al even indrukwekkend.
‘Competitie, Sport, Lichtgewicht’: een recept met een lange historie
Het racekarakter van de BMW M4 CSL is tot stand gekomen aan de hand van een traditioneel concept dat gebruikmaakt van geavanceerde ontwikkelingsexpertise en de nieuwste technologie om een betoverend eindresultaat te creëren. ‘CSL’ staat voor ‘Competition, Sport, Lichtgewicht’. De M4 CSL treedt ook in de bandensporen van succesvolle special edition-modellen uit eerdere generaties van de BMW M3/M4, met name de legendarische BMW M3 CSL uit 2003 en de BMW M4 GTS die in 2016 werd onthuld.
Met behulp van innovatie en racewagen-knowhow slaagde BMW M GmbH erin om het leeggewicht van de speciale editie te beperken tot 1.625 kilogram. Een opmerkelijke pk-gewichtsverhouding van 2,95 kilogram per pk (4,01 kg/kW) biedt de ideale uitgangsbasis voor een dynamische rijervaring.
Carbon kuipstoelen
De montage van M Carbon kuipstoelen zorgt voor een gewichtsbesparing van 24 kilogram in vergelijking met de standaard stoelen in de BMW M4 Competition Coupé. Er werd 21 kilogram bespaard door de achterbank en de veiligheidsgordels achterwege te laten, een scheidingswand te integreren en de bijbehorende aanpassingen aan de bagageruimte uit te voeren. Onderstelwijzigingen, zoals de toevoeging van extra lichte M Carbon keramische remmen en speciale lichtmetalen wielen, veren en veerpoten, verlaagden het gewicht met nog eens 21 kilogram. Door de hoeveelheid geluidsisolatie te beperken, werd ongeveer 15 kilogram bespaard, terwijl het gebruik van onderdelen uit met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) het gewicht met zo’n elf kilo heeft verlaagd. Naast het CFRP-dak zijn bijvoorbeeld ook de motorkap en het kofferdeksel van de BMW M4 CSL uit dit lichtgewicht hightechmateriaal vervaardigd, net als de middenconsole. En een titanium achter demper vermindert het gewicht van het uitlaatsysteem met meer dan vier kilogram. Detailaanpassingen aan onderdelen zoals de BMW grille, achterlichten, vloermatten en automatische klimaatregeling besparen nog eens vier kilogram.
Hoogtoerige zescilinder lijnmotor
De model specifieke krachtbron van de BMW M4 CSL is gebaseerd op dezelfde hoogtoerige zescilinder lijnmotor met M TwinPower Turbo technologie als in de BMW M4 GT3 racewagen. Zijn aanzienlijke prestatiereserves maakten een forse vermogensstijging mogelijk zonder concessies te doen op het vlak van stabiliteit of duurzaamheid. De sleutel tot deze vermogensstijging was een verhoging van de maximale laaddruk van de twee mono-scroll turboladers van 1,7 bar naar 2,1 bar en specifieke aanpassingen aan het motormanagement. De motor van de BMW M4 CSL levert een maximaal koppel van 650 Nm tussen 2.750 en 5.950 t/min. Het maximumvermogen van 405 kW/550 pk wordt geleverd bij 6.250 t/min.