De nieuwe BMW X5 M Competition en de nieuwe BMW X6 M Competition
BMW M GmbH heeft zijn Sports Activity Vehicle en Sports Activity Coupé aangescherpt met omvangrijke wijzigingen op het gebied van prestaties, uitstraling en digitalisering. De nieuwe BMW X5 M Competition en de nieuwe BMW X6 M Competition beschikken over een nieuwe V8-motor met 48V-technologie en een maximaal vermogen van 460 kW/625 pk, updates van het exterieurdesign en de nieuwste generatie iDrive besturings-/bedieningssysteem, compleet met het BMW Curved Display en BMW Operating System 8.
De nieuwste generatie aandrijftechnologie die in de nieuwe BMW X5 M Competition en de nieuwe BMW X6 M Competition is gemonteerd, markeert het debuut van de 48V-technologie in de high-performance modellen van het merk. Een in de compacte behuizing van de achttraps M Steptronic transmissie geïntegreerde elektromotor levert maximaal 9 kW/12 pk aan extra aandrijfkracht en 200 Nm aan koppel, terwijl hij ook functioneert als op de krukas gemonteerde startdynamo. De daarvoor benodigde energie wordt geleverd door een 48V-accu in de motorruimte. De accu wordt opgeladen met behulp van zeer efficiënte adaptieve recuperatie tijdens het remmen en bij het uitrollen.
De 48V-technologie bundelt zijn krachten met een nieuwe M TwinPower Turbo V8-motor. Naast zijn overdwars geplaatste uitlaatspruitstuk beschikt de 4,4 liter motor nu ook over een versterkte krukasaandrijving, doorontwikkelde turbotechniek, een nieuw luchtinlaatkanaal en een geoptimaliseerd olietoevoersysteem en oliescheidingsproces. Hij levert een maximumkoppel van 750 Nm tussen 1.800 en 5.800 tpm en genereert een maximumvermogen van 460 kW/625 pk bij 6.000 tpm.
De scherpere respons en het hoogtoerige karakter van de V8-motor brengen in combinatie met de boost van de elektromotor de prestaties waar M modellen bekend om staan naar een nog fascinerender niveau. De nieuwe BMW X5 M Competition en BMW X6 M Competition accelereren beide in 3,9 seconden van 0 naar 100 km/h.
Nauwkeurige vermogensoverdracht: nieuwe achttraps M Steptronic transmissie met Drivelogic
Het vermogen van de motor wordt doorgegeven via een nieuwe versie van de achttraps M Steptronic transmissie met Drivelogic, die keuze biedt uit drie schakelstanden in zowel de geautomatiseerde als de handmatige modus. Nieuwe kenmerken zijn onder meer een aangepaste afstelling en een scherper schakelgedrag.
De nieuwe BMW X5 M Competition en BMW X6 M Competition dragen verder bij aan de onderscheidende performance-ervaring die wordt geboden door een nieuwe versie van het M xDrive vierwielaandrijvingssysteem, dat samenwerkt met het actieve M-differentieel op de achteras. In het M Setup-menu kan de bestuurder overschakelen van de standaard 4WD-instelling naar de 4WD Sport-modus, die het mogelijk maakt om gecontroleerde drifts uit te voeren door het vermogen te verdelen met een duidelijke nadruk op de achterwielen.
Aangescherpt design
Een sportieve dominantie en een extraverte uitstraling kenmerken het exterieurdesign van de nieuwe BMW X5 M Competition en BMW X6 M Competition. Dat is mede te danken aan het nieuwe design van de voorzijde. Beide modellen hebben nu nieuwe matrix LED-koplampen met adaptieve regeling en BMW Selective Beam niet-verblindend grootlicht. De omtrek van de nieuwe koplampunits is 35 millimeter smaller dan bij de uitgaande modellen. Ze zijn als optie ook te leveren met M Shadowline verlichting. De BMW grille is nu geheel zwart van kleur. Horizontale grillestangen en vergrote modelbadges voegen enkele opvallende accenten toe. Daarnaast vormen de BMW grille en de centrale onderste luchtinlaat nu één zwart, x-vormig vlak.