bmw-greybmw-i-greybmw-i-whitebmw-m-greybmw-m-whitebmw-whiteicon-aftersales-miniicon-aftersalesicon-arrow-left-miniicon-arrow-lefticon-arrow-right-miniicon-arrow-righticon-aticon-calculator-miniicon-calculatoricon-calendaricon-cars-miniicon-carsicon-checkicon-compareicon-crossicon-downloadIcon-elektricicon-facebookicon-fullscreenicon-gasolineicon-google-plusicon-gridicon-homeicon-infoicon-instagramicon-linkedinicon-listicon-mailicon-markericon-mobileicon-navigation-toggleicon-peopleicon-phone-miniicon-phoneicon-pinteresticon-printicon-recycleicon-searchicon-shareicon-star-filledicon-staricon-tickicon-toggleicon-whatsapp-filledicon-whatsappicon-wheelicon-xicon-youtubelogo-google-colorlogo-google-glogo-googlemini-jcwminitransmission
Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

Het hart van de BMW M Hybrid V8: P66/3 achtcilinder hybride turbomotor drijft het LMDh prototype aan

Over een paar weken begint een intensieve testperiode voor de BMW M Hybrid V8, waarmee BMW M Motorsport in 2023 zal strijden om de eindoverwinningen in de IMSA GTP-klasse van het WeatherTech SportsCar Championship. Het project heeft al voor de uitrol een belangrijke mijlpaal bereikt: het succesvol starten van de hybride aandrijving na installatie in de testauto eind juni.

De BMW M Hybrid V8 wordt aangedreven door de P66/3 achtcilinder turbomotor met aanvullende elektrische aandrijving. De verbrandingsmotor is gebaseerd op de DTM-motor die in 2017 en 2018 in de BMW M4 DTM gebruikt werd. Tijdens twee ontwikkelingsfasen onderging hij uitgebreide aanpassingen om aan de strenge eisen van de LMDh hybride aandrijftechnologie te voldoen.

 Ulrich Schulz, hoofd Drivetrain Design bij BMW M Motorsport, en zijn team begonnen met een evaluatie om te bepalen welke racemotor het meest geschikt zou zijn voor ombouw tot een high-performance hybride aandrijving, nog voordat de Raad van Bestuur van de BMW Groep het groene licht had gegeven voor de BMW M Motorsport-deelname in de LMDh-categorie in juni 2021. Tijdsgebrek en de noodzaak om rekening te houden met duurzaamheidsaspecten die een steeds grotere rol spelen in de autosport, en in de auto-industrie in het algemeen, betekenden dat terugkeren naar de tekentafel om een geheel nieuwe motor te ontwerpen en die tegen hoge kosten te bouwen geen optie was. De vraag was dus welke beproefde racemotor het best zou voldoen aan de strenge eisen en specificaties van het LMDh-reglement.

Volledig dragend onderdeel

De atmosferische P66/1 achtcilinder motor die in de seizoenen 2017 en 2018 in de BMW M4 DTM werd gebruikt, kwam als geschikte optie uit de bus. Als volledig dragend onderdeel in de BMW M Hybrid V8 heeft deze motor het voordeel dat hij zonder extra subframe in een monocoque chassis gebruikt kon worden en hij kwam ook het meest overeen met de reglementaire eisen na ombouw tot een hybride turbomotor.

De nadruk lag op duurzaamheid, verhoogde prestaties en temperatuurbeheersing van de motor. De P66/2 voltooide op de testbank tal van testsessies, waaronder complete circuitsimulaties. De volgende stap was het bouwen van de P66/3 racemotor, inclusief een twin-turbo versie, aanpassingen aan de specifieke eisen van het Dallara-chassis, het definitieve uitlaatsysteem, het carter, de bekabeling en de integratie van de hoogspanningsomgeving.

De twee aandrijfcomponenten werden eind juni voor het eerst in de auto met elkaar verbonden. De eerste opstart van het hybride systeem was een succes. Eind juli wordt dat gevolgd door de uitrol in Varano de Melegari (ITA). Onmiddellijk daarna begint de intensieve testfase.

HomeBMWNieuwsHet hart van de BMW M Hybrid V8: P66/3 achtcilinder hybride turbomotor drijft het LMDh prototype aan