Rotterdam en BMW Group onderzoeken samen de toekomst van duurzame mobiliteit
De samenwerking die BMW sinds 2018 met de gemeente Rotterdam heeft, wordt voortgezet tot 2027. Daarbij worden er nieuwe pilotprojecten uitgerold op het gebied van duurzaamheid, veiligheid en toegankelijkheid. De Rotterdammers worden uitgebreid betrokken bij de ontwikkeling van mobiliteit. Ook met andere steden wordt samengewerkt op dit vlak.
Sinds 2018 werken BMW en de gemeente Rotterdam samen aan een leefbare stad, die een goede balans tussen gezonde ruimte en toekomstige mobiliteit biedt. Beide partijen delen een aantal ambities, zoals het verbeteren van duurzaamheid, verkeersveiligheid en toegankelijkheid. Deze gedeelde ambities vormen de basis voor een unieke samenwerking waarin BMW en de stad Rotterdam kennis uitwisselen en de mogelijkheid onderzoeken om innovatieve oplossingen te implementeren die naar andere steden kunnen worden overgedragen, een samenwerking die tot 2027 wordt voortgezet. Het zou goed kunnen dat deze samenwerking op een later moment ook wordt uitgerold naar andere steden.
Internationale samenwerkingsverbanden
BMW werkt niet alleen samen met Rotterdam aan mobiliteits- en energievraagstukken, maar ook met onder meer Los Angeles, München, Berlijn en Beijing. Het eerste project dat Rotterdam samen met BMW Group (in samenwerking met de Erasmus Universiteit) opzette, was Electric City Drive, dat bestuurders van plug-in hybriden stimuleert om elektrisch te rijden in de binnenstad. Dat leidde in 2020 tot de komst van zogeheten eDrive Zones, die inmiddels in bijna 100 (binnen)steden door heel Europa zijn uitgerold. In deze zones schakelen de plug-in hybride-modellen van BMW automatisch over naar de elektrische rijmodus. Meer informatie: https://www.van-poelgeest.nl/bmw/nieuws/plug-in-hybride-bmws-rijden-automatisch-elektrisch-bij-binnenrijden-grote-stad/
Vijf nieuwe pilots
Op dit moment worden vijf nieuwe pilots uitgerold die zijn gericht op het verbeteren of stimuleren van elektrische mobiliteit, bereikbaarheid en veiligheid. Denk daarbij aan het stimuleren van elektromobiliteit door laad- en parkeerhandelingen te vergemakkelijken en laadstations beter te benutten. Of het bevorderen van elektromobiliteit door batterijen van elektrische voertuigen te integreren in het energiesysteem en zo vraag en aanbod beter in evenwicht te brengen.
Ook is er aandacht voor de verkeersveiligheid en een soepele doorstroming, waarbij de ontwikkeling van digitale interfaces tussen steden en mobiliteitsgebruikers een grote rol speelt.
Betere en efficiëntere stadsdiensten
Een andere pilot die daarop aansluit, is de verstrekking van de informatie van voertuigsensoren, wat voor betere en efficiëntere stadsdiensten op het gebied van verkeersveiligheid en verkeersdoorstroming moet zorgen. Daarbij worden verzamelde en geanonimiseerde gegevens van auto’s gebruikt om de verkeersveiligheid te vergroten of het onderhoud te verbeteren. Tot slot wordt er gekeken naar het realiseren van een optimale reis naar een eindbestemming in de stad. Daarbij wordt onderzocht of er manieren zijn om automobilisten ervan te overtuigen om hun auto op een P&R of parkeerplaats aan de rand van de stad te parkeren en het laatste stukje van hun reis via openbaar vervoer of deelvervoer voort te zetten.