Na vorig jaar de overwinning te hebben behaald, bereikte ROWE Racing opnieuw het podium tijdens de 49e editie van de 24 uur van de Nürburgring. Bij het afscheid van de BMW M6 GT3, die in 2022 wordt vervangen door de nieuwe BMW M4 GT3, eindigden de coureurs Sheldon van der Linde, Martin Tomczyk, Marco Wittmann en Connor De Phillippi als tweede in de auto met nummer 98.
Inhalen
Ondanks de 25e startpositie op de grid is het de heren gelukt om een indrukwekkende inhaalslag door het veld te maken. Uiteindelijk kwamen ze slechts 8,8 seconden achter de winnende auto over de finish. Lang duurde de race niet, want vanwege dikke mist is het evenement meer dan 14 uur onderbroken.
Dankzij een dubbele stint van Martin Tomczyk op de zaterdagmiddag in moeilijke omstandigheden met kletsnatte baangedeelten en droge gebieden steeg hij van de 25e naar de derde plaats. In de slotrit na de herstart zondag rond het middaguur was Van der Linde verwikkeld in een spannend duel om de overwinning met de nummer 911 Porsche. Uiteindelijk was ROWE Racing nog geen tien seconden verwijderd van het verdedigen van hun titel. De nummer 1 auto van het team, met Nick Catsburg, Nick Yelloly, John Edwards en Philipp Eng aan het stuur, startte vanaf pole position en leidde het veld voor de herstart, maar viel toen terug toen de reglementen een lange pitstop vereisten na de rode vlag op zaterdagavond. Kort daarna moest de auto wegens een technisch mankement met pensioen.
BMW Junior Team aangereden
Het BMW Junior Team werd niet beloond voor een sterk debuut in de BMW M6 GT3 tijdens de 24 uur van de Nürburgring. De coureurs Dan Harper, Max Hesse, Neil Verhagen en Augusto Farfus baanden zich een weg naar de top tien. Dankzij enkele geweldige rondetijden haalde ze de concurrentie auto voor auto in. Helaas werd Augusto Farfus 30 minuten voor het einde van achteren geraakt. Dat betekende het einde van de race voor het BMW Team RMG nummer 77 met de BMW M6 GT3.
De CEO van BMW M, Markus Flasch eindigde als vierde in de CUP5-klasse met de nummer 241 BMW M2 CS Racing. Hij reed voor Adrenalin Motorsport en deelde de auto met Jörg Weidinger, Matthias Malmedie en Niki Schelle. “
“Wat een race voor de BMW M Motorsport-familie! We zijn verheugd met deze tweede plaats voor de BMW M6 GT3 en het ROWE Racing-team. Proficiat aan het team en de coureurs van de #98 auto. Ze lieten zien hoe sterk de BMW M6 GT3 blijft, zelfs op deze leeftijd, en dat hij nog kan strijden om de overwinning.” Aldus Markus Flasch.
Het strijdwapen van BMW
Al sinds 2016 is de M6 GT3 het strijdwapen van BMW geweest. Hier lag toen ook een 4.4 liter V8 die 585 pk produceerde. Deze M6 GT3 won de 24-uursrace van Spa in 2016 en nogmaals in 2018. In 2019 won BMW zelfs de 24-uursrace van de Nürburgring! De BMW M4 GT3 zal deze taak overnemen en voortborduren op het succes van de M6 GT3.
“Het debuut van de BMW M4 GT3 op de Nordschleife verliep erg goed”, zei Klingmann. Volgens Klingmann zijn de sterkte punten van zijn voorganger behouden, terwijl de verbeterpunten tegelijkertijd zijn aangepakt. “Als coureur voel je je meteen thuis in de BMW M4 GT3. Hij is niet onvoorspelbaar, maar toch snel. Het was echt heel leuk.” Het biedt alles wat de ingenieurs van BMW nodig hebben voor een uitgebreide voertuigtest. Wilt u een BMW M zelf ervaren? Van Poelgeest is officieel M Motorsport dealer van Nederland.