bmw-greybmw-i-greybmw-i-whitebmw-m-greybmw-m-whitebmw-whiteicon-aftersales-miniicon-aftersalesicon-arrow-left-miniicon-arrow-lefticon-arrow-right-miniicon-arrow-righticon-aticon-calculator-miniicon-calculatoricon-calendaricon-cars-miniicon-carsicon-checkicon-compareicon-crossicon-downloadIcon-elektricicon-facebookicon-fullscreenicon-gasolineicon-google-plusicon-gridicon-homeicon-infoicon-instagramicon-linkedinicon-listicon-mailicon-markericon-mobileicon-navigation-toggleicon-peopleicon-phone-miniicon-phoneicon-pinteresticon-printicon-recycleicon-searchicon-shareicon-star-filledicon-staricon-tickicon-toggleicon-whatsapp-filledicon-whatsappicon-wheelicon-xicon-youtubelogo-google-colorlogo-google-glogo-googlemini-jcwminitransmission
Van Poelgeest
BMW maakt rijden geweldig

Plug-in Hybrides vallen in de smaak

BMW leeft op in een dalende automarkt
De automarkt is volop in beweging. En dat betekent lang niet altijd dat dat goed is. Na de eerste zeven maanden van 2020 staat de teller qua aantal nieuw verkochte auto’s nog steeds op -26% ten opzichte van 2019. We lijken af te stevenen op een laagte record voor wat betreft de autoverkopen. En dat ondanks de verkooppiek in de maand juli van 2020. Deze piek in juli was te danken aan de verkoopsubsidie voor elektrische auto’s. Geholpen door de € 4.000,- aanschafsubsidie werden er bijna 35.000 elektrische auto tenaamgesteld in juli. Dat is zelfs 4% meer dan in 2019.

Twee keer zoveel als in 2019
Plug-In Hybride modellen vallen goed in de smaak bij de Nederlandse autokopers! Waren er over heel 2019 nog “maar” 5.158 Plug-In Hybrides afgeleverd aan tevreden klanten. Het eerste half jaar van 2020 was dit klantenaantal al gegroeid naar 5.502, en dan zijn er nog zes maanden te gaan voordat we 2020 uitzwaaien.

Ook wij zien dat de verkoop van PHEV’s stijgt. Zeker bij onze zakelijke relaties zijn de stekker-auto’s in trek. Redenen daarvoor zijn onder meer de gunstige Total Cost of Ownership (vanwege de lage BPM) en de bijdrage die geleverd wordt aan het behalen van de CO2 doelstelling van de wagenpark(en). Een andere reden waarom BMW’s PHEV’s zo aantrekkelijk zijn, is de dynamische combinatie van een benzine- en elektrische aandrijving. Dit afgezet tegen, laten we eerlijk zijn, een aantrekkelijk fiscaal klimaat in Nederland. Na de aanschaf houdt het voordeel niet op. De aankomende jaren blijft u een voordeel behouden, namelijk die van een lage wegenbelasting. Tot en met 2024 betaalt u maar de helft van het normale tarief aan wegenbelasting. En na 2024 wordt de korting op de wegenbelasting gefaseerd teruggeschroefd.

Nederland elektrische naar de toekomst
Niet alleen de Nederlandse overheid ziet graag meer elektrische auto’s op de weg, maar ook voor de Europese autofabrikanten is dit van belang. Op Europees niveau liggen er namelijk flinke boetes te wachten voor de fabrikanten die niet een gemiddelde uitstoot lager dan 95 gram CO2 per verkochte auto kunnen realiseren. Deze 95 gram CO2 geldt dan voor alle verkochte auto’s van een bepaald automerk. Dat betekent dat de verkoop van elektrische auto’s van groot belang is om daarnaast nog brandstofauto’s te kunnen verkopen zonder torenhoge boetes voor het bedrijf. Elektrische auto’s stoten namelijk geen CO2 uit en drukken daarmee de gemiddelde uitstoot.

Geen boete, maar ontwikkelen
Uiteraard betaalt BMW Group liever geen boete. Dat geld steekt men liever in de ontwikkeling van auto’s met een geheel of gedeeltelijk elektrische aandrijflijn, om hiermee nieuwe en bestaande BMW-klanten aan te trekken en te behouden!

De investeringen van BMW in auto’s met een (gedeeltelijk) elektrische aandrijflijn past perfect bij de doelstelling van de Nederlandse overheid. Zowel zakelijke als particuliere rijders worden met zachte hand richting elektrische en Plug-In Hybride (PHEV) auto’s gedirigeerd. En daarmee scoort BMW goed op de Nederlandse markt. Het aanbod PHEV’s van alle BMW-modellen is groot. Vanaf de 225xe Active Tourer, 330e, 530e en 745e tot aan de hogere X1, X3, X5 is een plug-in hybride aandrijving leverbaar. En laten we natuurlijk niet de BMW I8 Coupé en Roadster vergeten. Zij liepen écht voorop in deze toekomstplannen. Maar bij deze BMW-modellen blijft het niet. Recentelijk heeft BMW de BMW 545e gepresenteerd en er zullen nog velen volgen.

BMW investeert ook flink in elektrisch
Als nieuwjaarpresentje presenteert BMW ons begin 2021 haar nieuwste BMW iX3. De volledig elektrische BMW op basis van de BMW X3. Maar daar houdt het niet bij op. Ook de elektrische BMW i4 staat al te popelen in de coulisse. We mochten in het geheim alvast kennis maken met een met de hand gemaakt pre-productie exemplaar van de BMW i4. Bekijk hier onze video-reportage.

In totaal levert BMW eind 2023 maar liefst 25 geëlektrificeerde BMW-modellen, waar er 13 stuks volledig elektrisch zijn. Daaronder kunt u onder meer een volledig elektrische BMW 5 Serie, BMW 7 Serie en BMW X1 verwachten. Via onze nieuwsbrief houden we u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen (CTA-link).

Bron: RVO, RD

Nieuwe BMW 128ti maakt zijn laatste testrondes.

Overzicht

Allereerste BMW M3 Touring komt er aan!

HomeBMWNieuwsPlug-in Hybrides vallen in de smaak