Brancheverenigingen en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondertekenen op 3 juni het ADAS-convenant. Dit convenant zou er toe moeten leiden dat de automatische rijhulpsystemen beter gebruikt kunnen gaan worden. Dit meldt RAI vereniging vandaag.
Het doel is om het veilig gebruik van ADAS binnen drie jaar met minimaal 20% te verhogen. Samen met een Europese lobby van producenten gaat Euro NCAP richtlijnen opstellen waaraan verkeersveilige ADAS moet voldoen. Steeds meer van dit soort systemen worden verplicht en dat betekent dat de consument moet leren om er op de juiste manier mee om te gaan. Daarbij hoort onder meer uniforme naamgeving voor de systemen, zodat consumenten weten waar ze aan toe zijn. Ook willen de betrokken partijen ADAS systemen gaan verplichten die bewezen bijdragen aan verkeersveiligheid, duurzaamheid en doorstroming.
Kennis opdoen
Tijdens de ITS van 2 tot en met 6 juni in Eindhoven en Helmond worden voortdurend ADAS-demo’s gegeven. Hierbij kunnen deelnemers aan het congres kennis maken met de nieuwste technologie, zo ervaren zij wat ADAS wel en niet kunnen én leren zij hoe ze deze rijhulpsystemen op de juiste manier gebruiken. Systemen die onder de ADAS vallen, en dus uitgebreid aan bod komen, zijn bijvoorbeeld: Lane Assist, Forward Collision Warning, Adaptive Cruise Control of vermoeidheidsherkenning.