Van Poelgeest

WLTP Testcyclus

In 1992 werd de New European Driving Cycle geïntroduceerd. Sindsdien werden alle brandstofverbruik- en emissiewaarden van nieuwe auto’s getest volgens deze methode. Helaas waren er veel nadelen aan deze manier van testen, aangezien de laboratoriumtests de werkelijkheid slecht weerspiegelen.

Vanaf september 2018 is dit systeem vervangen voor een meer realistische testcylus, de WLTP. De Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure maakt het voortaan mogelijk het brandstofverbruik en de emissies van hun auto beter in te schatten.

WLTP in Nederland

Door de vernieuwde meetmethode stijgen de gemeten CO2 waardes, ook bij BMW modellen. In Nederland heeft dit direct effect op de autoprijzen, vanwege de BPM belasting die gebaseerd wordt op CO2-uitstoot. Omdat de Nederlandse overheid hier nog geen aanpassingen aan heeft gedaan, stijgt in vrijwel alle gevallen de consumentenadviesprijs.

Wanneer u een BMW aanschaft of gaat leasen merkt u hier vooralsnog weinig van, de meerwaarde wordt door BMW gecompenseerd. U rijdt in deze periode voor hetzelfde tarief een BMW als voorheen.

Lees meer

“De nieuwe test zorgt ervoor dat de laboratoriummetingen het verbruik van auto’s op de weg nog beter weerspiegelen.”

 

WLTP vergeleken met NEDC

Dit zijn de concrete verschillen tussen de oude en de nieuwe testprocedure:

Testprocedure NEDC WLTP
Testduur 20 min. 30 min.
Testafstand 11 km 23,2 km
Aandeel stationair 25% 13%
Testfasen Binnen bebouwde kom, buiten bebouwde kom, (gecombineerd) Laag, middel, hoog, bijzonder hoog, (gecombineerd); daarnaast “City” voor elektrische auto’s
Snelheid Gemiddeld: 34 km/hMaximaal: 120 km/h Gemiddeld: 46,6 km/hMaximaal: 131 km/h
Startemperatuur 20–30° CKoude start 14° C(getest bij 23° C gecorrigeerd voor 14° C)Koude start
Extra-uitrustingen Wordt geen rekening mee gehouden. Met alle optionele uitrustingen wordt rekening gehouden voor wat betreft hun invloed op aerodynamica, gewicht en rolweerstand.
HomeWLTP Testcyclus