bmw-greybmw-i-greybmw-i-whitebmw-m-greybmw-m-whitebmw-whiteicon-aftersales-miniicon-aftersalesicon-arrow-left-miniicon-arrow-lefticon-arrow-right-miniicon-arrow-righticon-aticon-calculator-miniicon-calculatoricon-calendaricon-cars-miniicon-carsicon-checkicon-compareicon-crossicon-downloadIcon-elektricicon-facebookicon-fullscreenicon-gasolineicon-google-plusicon-gridicon-homeicon-infoicon-instagramicon-linkedinicon-listicon-mailicon-markericon-mobileicon-navigation-toggleicon-peopleicon-phone-miniicon-phoneicon-pinteresticon-printicon-recycleicon-searchicon-shareicon-star-filledicon-staricon-tickicon-toggleicon-whatsapp-filledicon-whatsappicon-wheelicon-xicon-youtubelogo-google-colorlogo-google-glogo-googlemini-jcwminitransmission
Van Poelgeest

BMW Group gebruikt duurzame lakken die zijn gemaakt van bio-afval

BMW Group gebruikt duurzame lakken die zijn gemaakt van bio-afval

De CO2-uitstoot als gevolg van de productie van auto’s kan met 40 procent worden verlaagd met behulp van innovatieve corrosiebescherming en matte lakken zonder fossiele grondstoffen.

De BMW Group maakt gebruik van innovatieve technologieën in zijn streven naar meer duurzaamheid en maakt gebruik van nieuwe mogelijkheden om hulpbronnen te sparen en de uitstoot bij het spuiten van carrosserieën te verminderen. De BMW Group is de eerste autofabrikant ter wereld die in zijn Europese fabrieken matte lakken gebruikt die gemaakt zijn van biomassa in plaats van ruwe olie. Daarnaast worden in de BMW Group-fabrieken in Leipzig en Rosslyn (Zuid-Afrika) ook duurzaam geproduceerde corrosiebeschermingsmiddelen gebruikt. Hernieuwbare grondstoffen zoals bio-afval of afval van rioolwaterzuiveringsinstallaties dienen als grondstof voor de lakken. De CO2-besparing die in een TÜV-gecertificeerd proces is vastgesteld, bedraagt meer dan 15.000 ton tussen nu en 2030.

“Door ons gebruik van fossiele grondstoffen te verminderen, kunnen we natuurlijke hulpbronnen behouden en tegelijkertijd de CO2-uitstoot verlagen. Om dit te bereiken, vertrouwen we steeds meer op duurzaamheidsinnovaties in ons leveranciersnetwerk”, zegt Joachim Post, lid van de Raad van Bestuur van BMW AG en verantwoordelijk voor inkoop en het leveranciersnetwerk. “Innovatieve lakken op basis van hernieuwbare grondstoffen zijn een belangrijke stap in deze richting.”

Organisch afval vervangt fossiele grondstoffen

Het innovatieve productieproces van BASF maakt het mogelijk om petroleumhoudende precursoren, zoals nafta, te vervangen door hernieuwbare grondstoffen uit organisch afval, te beginnen in de vroege stadia van de verfproductie. Dit vermindert niet alleen het verbruik van fossiele grondstoffen, maar vermijdt ook de CO2-uitstoot die gepaard gaat met de productie, het transport en de verwerking van ruwe olie.

De corrosie-beschermende en matte lakken die in de BMW Group fabrieken in Leipzig en Rosslyn worden gebruikt, zijn chemisch identiek aan de lakken die voorheen werden gebruikt, met dezelfde eigenschappen als conventioneel vervaardigde carrosseriecoatings. Aangezien bio-gebaseerde en conventionele lakken op dezelfde lijn worden geproduceerd, past BASF een extern gecertificeerde massabalans toe.

De hoeveelheid verf die door de BMW Group wordt aangekocht, wordt zo berekend dat die exact overeenkomt met de hoeveelheid bio-nafta en bio-methaan die nodig zou zijn voor een 100 procent aardolievrije productie. Het duurzame productieproces vermindert de CO2-uitstoot van de verfproductie met meer dan 40 procent. De twee BMW Group-fabrieken in Leipzig en Rosslyn produceren gemiddeld zo’n 250.000 voertuigen per jaar.

BMW X2 & BMW iX2

Overzicht

IJs en sneeuw trotseren met volledig elektrische aandrijving: de laatste wintertest met de nieuwe BMW iX1

HomeNieuwsBMW Group gebruikt duurzame lakken die zijn gemaakt van bio-afval