E-mobiliteit speelt steeds grotere rol bij BMW Group: productielocatie Dingolfing als kloppend hart.
Sinds de eerste productielijnen tien jaar geleden in gebruik werden genomen, heeft BMW Group Component Plant 02.20 in Dingolfing meer dan 1,5 miljoen elektromotoren, een miljoen hoogvoltagebatterijen en tien miljoen accumodules gebouwd. De vestiging in Beieren blijft een voortrekkersrol spelen bij de opkomst van elektromobiliteit.
Vandaag de dag hebben bij de BMW Group geëlektrificeerde voertuigen een hoger percentage in de totale verkoop dan bij welke andere Duitse autofabrikant dan ook. “Onze fabriek 02.20 in Dingolfing speelt daarbij een cruciale rol,” legt Stefan Kasperowski, Vice President High-Voltage Battery productie bij de Beierse fabrieken, uit. “We voorzien de autofabrieken van BMW Group van een betrouwbare en flexibele levering van componenten voor onze geëlektrificeerde modellen.”
Ultramoderne locatie met een lange geschiedenis.
Fabriek 02.20 is een uitstekend voorbeeld van een succesvolle transformatie en is al meer dan een halve eeuw in bedrijf. Jarenlang was het de thuisbasis van het centrale onderdelenmagazijn van BMW Group. Pas in het begin van het vorige decennium werd de aftersaleslogistiek verplaatst, om plaats te maken voor de productie van componenten voor elektromobiliteit. Aanvankelijk werkten er zo’n 200 medewerkers aan de productie van elektromotoren en hoog voltage batterijen voor de eerste plug-in hybride-modellen en later de volledig elektrische modellen van de BMW Group. De productie van de huidige vijfde generatie elektromotoren en hoog voltage batterijen begon in 2020. Sinds 2015 heeft de BMW Group meer dan een miljard euro geïnvesteerd in de transformatie van fabriek 02.20 tot het ‘hart’ en competentiecentrum voor de e-drive productie van de fabrikant, met ongeveer 15 productielijnen voor batterijmodules, elektromotoren en hoog voltage batterijen.
Hogere productievolumes.
In de loop der tijd is het aantal werknemers van BMW Group dat zich hiermee bezighoudt geleidelijk toegenomen en zijn de productievolumes gestegen. Vandaag de dag werken meer dan 2.500 mensen in Plant 02.20 aan de productie van e-drive componenten. De meerderheid van deze werknemers werkte voorheen in andere gebieden van de autoproductie. “Dingolfing is het hart van de e-drive productie bij de BMW Group”, zegt Klaus von Moltke, Senior Vice President Engine Production bij de BMW Group. “Ongeveer 80 procent van al onze elektromotoren wordt momenteel in Dingolfing geproduceerd.” Het percentage hoogvoltagebatterijen ligt rond de 60 procent.
Nauwe banden tussen de batterijfabriek en de autoproductie.
Om ook in de komende jaren aan de groeiende vraag naar geëlektrificeerde modellen te kunnen voldoen, heeft de BMW Group een wereldwijd netwerk voor de productie van e-drive componenten gecreëerd, met extra locaties in Leipzig, Regensburg, Spartanburg (VS) en Shenyang (China) voor de huidige generatie hoog voltage batterijen. Voor de nieuwe zesde generatie, die vanaf 2025 zal worden gemonteerd in de modellen van de Neue Klasse, worden wereldwijd productielocaties opgezet in de VS, Mexico, China en Hongarije, evenals in het Zuid-Duitse Irlbach-Straßkirchen. Onder het motto ‘lokaal voor lokaal’ zijn deze vestigingen zo dicht mogelijk bij de autofabrieken van BMW Group gevestigd. Ook dat is uiteraard goed voor het milieu, aangezien het de transportafstanden verkleint.
Productienetwerk profiteert van Dingolfing-expertise.
Als kloppend hart op het gebied van elektrificatie bij BMW Group zal fabriek 02.20 ook in de toekomst een sleutelrol spelen en de ontwikkeling van nieuwe faciliteiten op verschillende manieren ondersteunen. Momenteel wordt gewerkt aan een uitgebreide ontwikkeling van vaardigheden voor de nieuwe fabriek in Debrecen. Een deel van de werknemers zal ook worden ingezet in de nieuwe fabriek voor hoog voltage batterijen in Irlbach-Straßkirchen. De motorenfabriek van BMW Group in het Oostenrijkse Steyr, die de komende generatie elektromotoren voor de Neue Klasse zal bouwen, zal ook profiteren van de expertise van Dingolfing op het gebied van elektromotorproductie, terwijl de behuizing zal worden geleverd door de fabriek in Landshut. Vooruitkijkend zegt Kasperowski: “Er zal vraag blijven naar zowel de capaciteit van de locatie Dingolfing als de vaardigheden van de medewerkers.” Fallböhmer bevestigt: “We plukken de vruchten van het feit dat we de leercurve voor de productie van e-componenten eerder hebben doorlopen dan anderen. Het gehele productienetwerk maakt nu gebruik van deze kennis om het succes voort te zetten en de groei van e-mobiliteit bij de BMW Group te ondersteunen.”