BMW Group brengt waterstofauto’s op de weg: proefvloot BMW iX5 Hydrogen
De BMW Group presenteert de eerste exemplaren van een proefvloot die dit jaar in gebruik wordt genomen. Na vier jaar ontwikkelingswerk gaat het ontwikkelingsproject van de BMW iX5 Hydrogen een belangrijke volgende fase in.
De vloot van minder dan 100 voertuigen zal internationaal worden ingezet voor demonstratie- en testdoeleinden voor verschillende doelgroepen. Deze actieve rijervaring zal daarom voor mensen die niet bij het ontwikkelingsproces betrokken zijn de eerste kans zijn om een indruk te krijgen van wat de BMW iX5 Hydrogen te bieden heeft.
De BMW iX5 Hydrogen is ontwikkeld op basis van de huidige BMW X5 en werd voor het eerst onthuld als conceptmodel tijdens de IAA-autoshow in 2019. De eerste prototypes werden vervolgens tijdens de IAA Mobility 2021 beschikbaar gesteld voor bezoekers als pendelvoertuigen.
De BMW Group produceert de zeer efficiënte brandstofcelsystemen voor de proefvloot in zijn eigen competentiecentrum voor waterstof in München. Deze technologie is een van de kernelementen in de BMW iX5 Hydrogen en genereert een hoog continu vermogen van 125 kW/170 pk.
Chemische reactie
In de brandstofcel vindt een chemische reactie plaats tussen gasvormige waterstof uit de tanks en zuurstof uit de lucht. Het handhaven van een constante toevoer van beide elementen naar het membraan van de brandstofcel is van cruciaal belang voor de efficiëntie van de aandrijving. Naast de technologische equivalenten van voorzieningen die in verbrandingsmotoren worden aangetroffen, zoals laadluchtkoelers, luchtfilters, regelunits en sensoren, ontwikkelde de BMW Group ook speciale waterstofcomponenten voor zijn nieuwe brandstofcelsysteem. Daartoe behoren bijvoorbeeld de hogesnelheidscompressor met turbine en de hoogvoltage-koelvloeistofpomp.
Partnerschap
De BMW Group betrekt de afzonderlijke brandstofcellen van de Toyota Motor Corporation. De twee bedrijven hebben al vele jaren een partnerschap en werken sinds 2013 samen aan brandstofcelaandrijfsystemen.
In combinatie met BMW eDrive-technologie van de vijfde generatie (de elektrische motor, transmissie en vermogenselektronica zijn gegroepeerd in een compacte behuizing) bij de achteras en een speciaal voor dit model ontwikkelde accu met lithium-ion technologie, kan de aandrijflijn een maximaal vermogen van 295kW / 401 pk leveren. In de uitrol- en remfase fungeert de motor ook als generator, die energie terugvoert naar de accu.
Met waterstof kan snel worden bijgetankt
De waterstof voor de brandstofcel wordt opgeslagen in twee 700 bar tanks van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP). Samen bevatten deze bijna zes kilogram waterstof, genoeg om de BMW iX5 Hydrogen een actieradius van 504 km in de WLTP-cyclus te geven. Het vullen van de waterstoftanks duurt slechts drie tot vier minuten, zodat de BMW iX5 Hydrogen ook over lange afstanden het rijplezier kan bieden waar BMW bekend om staat, met slechts enkele, korte stops onderweg.