BMW iX is het allernieuwste elektrische vlaggenschip van BMW.
Geproduceerd onder codenaam iNEXT was deze auto niet alleen een veelbesproken onderwerp in Nederland maar over de hele wereld.
De volledig elektrische BMW iX, alle feiten op een rij:
- Wordt de tweede helft van 2021 geleverd
- Heeft een actieradius van ruim 600 kilometer
- Heeft maximumvermogen van 500 pk
- Zit in minder dan 5 seconden op 100 km/u
- Heeft het formaat van een BMW X6
Via een livestream op het BMW #NEXTgen platform, het platform waar BMW haar nieuwste ontwikkelingen laat zien, is de BMW iX gepresenteerd.
Volgens BMW hét elektrische model waar je als BMW i liefhebber op hebt zitten wachten. BMW spreekt zelfs over een volledig nieuwe rijervaring voor de BMW iX.
Duurzaam geproduceerd en flink wat vermogen
De door BMW ontwikkelde krachtbron is duurzaam geproduceerd, waarbij er geen gebruik is gemaakt van zeldzame aardmetalen.
Naast de milieuvoordelen, krijgt het accupakket een bruto-capaciteit van 100 kWh. In combinatie met de elektromotoren (eveneens duurzaam geproduceerd) levert dit een maximumvermogen op van meer dan 500 pk (370 kW).
Het gewicht van de BMW iX is nog niet bekend gemaakt, maar een acceleratie naar 100 km/u in minder dan 5 seconden is indrukwekkend voor zo’n grote SUV met een eveneens grote accu. De efficiënte werking van alle BMW i componenten levert een actieradius op van zeker 600 kilometer WLTP.
Snelladen gaat nu wel héél snel
Doordat BMW goed nagedacht heeft over de complete ontwikkeling van hun eDrive-technologie, dat zijn de twee elektromotoren in combinatie met de hoogspanningsaccupakket en de oplaadtechnologie, zorgt dit voor indrukwekkende oplaadsnelheden.
Onderweg opladen, ook wel DC laden genoemd, kan straks met maximaal 200 kW. Daardoor is de 100 kWh accu in 40 minuten van 10% tot 80% opgeladen.
Na slechts 10 minuten opladen wordt de range van de BMW iX met meer dan 120 kilometer vergroot.
Thuis opladen gaat met maximaal 11 kW. Dat is de maximale laadsnelheid om met 3-fase thuis op te laden zonder een verzwaring van je vastrecht á 700 euro per jaar. Óók daar is dus goed door BMW over nagedacht.
Een BMW zonder grille is geen BMW
Ondanks dat een elektrische auto geen grille nodig heeft voor de (lucht)koeling van de brandsofmotor, konden de ‘nieren’ van BMW niet achterwege blijven.
Deze overduidelijk aanwezige BMW-nierengrille is dicht, maar herbergen flink wat technologie zoals cameratechniek, radarfuncties en andere sensoren.
Dit zorgt tezamen met de dunste koplampunits ooit van BMW voor een technologische uitstraling waarbij iedereen ziet dat je een vooruitstrevende aandrijflijn rijdt.
Elektrisch rijden in een BMW mag gewoon zonder schaamte gezien worden. Verdere opvallendheden zijn onder andere de verzonken deurgrepen, iets wat de luchtweerstand ten goede komt. Maar ook het vullen van de ruitensproeiervloeistof gebeurt via de vulhals die achter het BMW-logo verstopt zit.
Prijs van de BMW iX en wanneer staat hij in de showroom?
Zoals gezegd, zorgen de verzonken deurgrepen, maar ook het feit dat deze BMW vanaf de tekentafel als elektrische auto ontworpen is, voor een lage luchtweerstand. De BMW iX heeft een Cw-waarde van slechts 0,25.
Hierdoor is het stroomverbruik geminimaliseerd tot minder dan 21 kWh per 100 km. Voor dit segment elektrische auto’s is dat uitzonderlijk laag. En krijg je dus een uitzonderlijk grote actieradius van ruim 600 km.
De BMW iX staat nu in onze showroom en is beschikbaar voor een proefrit.