Per januari 2019 vinden er een aantal wijzigingen plaats die van invloed zijn op het BPM belastingtarief:
- CO2-grenzen worden verlaagd, hierdoor vallen auto’s eerder in een hogere BPM-schijf.
- De vaste voet en tariefstelling binnen schijven worden verhoogd. De basis wordt hoger en het BPM-tarief zal sneller oplopen naar mate een auto meer CO2 uitstoot.
- PHEV tariefstelling wijzigt. Hybride voertuigen zullen voorzien zijn van een hoger BPM-tarief.
- BPM Dieseltoeslag gaat omhoog bij uitstoot hoger dan 63 gram per kilometer.
Net als in 2018 zijn de benzine- en dieselgrenzen voor wat betreft CO2-uitstoot in 2019 gelijk aan elkaar, waarbij er voor diesel nog steeds een dieseltoeslag van toepassing is. De grens hiervan is met 2 gram verlaagd naar 61 gram per kilometer en het tarief is verhoogd naar € 88,43 per gram CO2-uitstoot. De vaste voet voor benzine- en dieselvoertuigen is verhoogd van € 356,- naar € 360,- in 2019.
BPM Benzine en Diesel 2019 | Tarief | CO2-Grenzen |
---|---|---|
Vaste voet | € 360 | |
Vrijstelling | € 0 | 0 |
Schijf 0 | € 2 | 1-71 |
Schijf 1 | € 60 | 72 – 95 |
Schijf 2 | € 131 | 96 – 139 |
Schijf 3 | € 215 | 140 – 156 |
Schijf 4 | € 429 | > 156 |
BPM PHEV 2019 | Tarief | CO2-Grenzen |
---|---|---|
Vaste voet | n.v.t. | n.v.t. |
Schijf 0 | € 27 | 1 – 30 |
Schijf 1 | € 113 | 31 – 50 |
Schijf 2 | € 131 | > 50 |