bmw-greybmw-i-greybmw-i-whitebmw-m-greybmw-m-whitebmw-whiteicon-aftersales-miniicon-aftersalesicon-arrow-left-miniicon-arrow-lefticon-arrow-right-miniicon-arrow-righticon-aticon-calculator-miniicon-calculatoricon-calendaricon-cars-miniicon-carsicon-checkicon-compareicon-crossicon-downloadIcon-elektricicon-facebookicon-fullscreenicon-gasolineicon-google-plusicon-gridicon-homeicon-infoicon-instagramicon-linkedinicon-listicon-mailicon-markericon-mobileicon-navigation-toggleicon-peopleicon-phone-miniicon-phoneicon-pinteresticon-printicon-recycleicon-searchicon-shareicon-star-filledicon-staricon-tickicon-toggleicon-whatsapp-filledicon-whatsappicon-wheelicon-xicon-youtubelogo-google-colorlogo-google-glogo-googlemini-jcwminitransmission
Van Poelgeest

Eerste testritten met de BMW iX5 Hydrogen voor het publiek tijdens IAA Mobility 2021

De BMW Group geeft gas met de ontwikkeling van waterstof-brandstofceltechnologie voor duurzame individuele mobiliteit. Twee jaar na de onthulling van de BMW i Hydrogen NEXT concept car, zal het merk de BMW iX5 Hydrogen presenteren tijdens IAA Mobility 2021 in München.

Bezoekers kunnen op locatie kennismaken met de nieuwe uitvoering.

Modelspecifieke designelementen die met 3D-technologie zijn geprint
De BMW iX5 Hydrogen beschikt over specifieke designelementen, zoals afwerkingsdetails in BMW i Blue. De instaplijsten en de bekleding van het instrumentenpaneel zijn eveneens voorzien van een ‘hydrogen fuel cel’l-badge.

Het gaas in de koelluchtopeningen aan de voorzijde heeft net als de achterbumper en het diffuser-element een uniek design. Bijzonder: de roosters in de grille en luchtinlaten zijn net als de designelementen in de achterbumper geproduceerd op de Additive Manufacturing Campus van de BMW Group, die 3D-printing gebruikt voor de productie van prototype- en standaardonderdelen.

Duurzaam rijplezier
De BMW iX5 Hydrogen combineert brandstofceltechnologie met de vijfde generatie BMW eDrive-aandrijflijn. Het aandrijfsysteem gebruikt waterstof als brandstof door het in een brandstofcel om te zetten in elektriciteit – en levert een elektrisch vermogen van maximaal 125 kW/170 pk, met waterdamp als enige emissie. De elektrische motor is ontwikkeld op basis van de vijfde generatie BMW eDrive technologie die ook in de BMW iX wordt toegepast. In de uitloop- en remfases fungeert deze als generator, die energie levert aan een accu. De energie die in deze accu wordt opgeslagen, wordt ook ingezet bij bijzonder sportief rijden en levert een systeemvermogen van 275 kW/374 pk.

Ook voor lange ritten
De waterstof die nodig is om de brandstofcel te voeden, wordt opgeslagen in twee tanks van 700 bar, die zijn gemaakt van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP) en samen bijna zes kilogram waterstof bevatten. Het vullen van de waterstoftanks neemt slechts drie tot vier minuten in beslag, waarmee de BMW iX5 Hydrogen ook perfect geschikt is voor lange ritten als er een paar keer kort wordt gestopt om de tanks te vullen.

De BMW iX3 maakt zijn filmdebuut bij Marvel.

Overzicht

Omvangrijke update voor elektrische iX3

HomeNieuwsEerste testritten met de BMW iX5 Hydrogen voor het publiek tijdens IAA Mobility 2021