BMW Group presteert goed, zelfs in moeilijke tijden
Het jaar 2020 gaat de geschiedenisboeken in als een moeilijk jaar. Echter niet bij BMW Group Nederland, want ondanks alle uitdagingen was het een goed BMW-jaar.
Mooie cijfers
Zowel BMW als MINI presteerden beter dan de hele markt. In totaal gingen er 24.571 voertuigen nieuwe BMW’s en MINI’s de weg op. Het gezamenlijke marktaandeel steeg hierdoor tot 6,9%: een record! BMW presteerde bijna 12% beter dan het premium segment, MINI zelfs ruim 24% beter. Nog indrukwekkender is dat het marktaandeel in het premium segment met maar liefst 36,5% groeide ten opzichte van vorig jaar.
Niet alleen bij nieuwe auto’s schitteren goede cijfers. Ook jong-gebruikte BMW Premium Selection en MINI Next occasions waren veel populairder ten opzichte van 2019. Zelfs met veel minder gereden kilometers behaalde After Sales één van zijn beste jaren tot nu toe.
Ook voor de motorfietsen was het een goed jaar: hier groeide de markt zelfs licht. BMW Motorrad verstevigde zijn positie als marktleider, al voor het elfde jaar achter elkaar. Met 2.541 registraties werd wederom een record gevestigd en steeg het marktaandeel naar 17,4%.
Geweldige prestatie
“Onze BMW, MINI en Motorrad dealers en de organisatie hebben geweldige prestaties geleverd”, aldus Stefanie Wurst, Algemeen Directeur BMW Group Nederland. Ze roemt de creatieve manieren die dealers hebben bedacht om klanten te bereiken. Ook speelde de merken een rol bij meerdere maatschappelijke initiatieven voor goede doelen in deze uitzonderlijke tijden.
Vol vertrouwen kijkt Wurst dan ook naar 2021. Dit wordt het jaar van de elektrificatie. “Elektrificering is het nieuwe normaal,” aldus Wurst, “en 2021 wordt wat dat betreft een topjaar voor ons. Daar gaan de efficiënte BMW iX3 en revolutionaire BMW iX voor zorgen, samen met onze indrukwekkende en groeiende vloot van plug-in hybrides.”
Power of Choice
BMW verwacht dat in 2021 de plug-in hybride zich definitief als vaste waarde in de automarkt vestigt. Vorig jaar was maar liefst 1 op de 5 verkochte BMW modellen geëlektrificeerd. Bij MINI was dit door de succesvolle introductie van de MINI Electric maar liefst 1 op 4 verkochte modellen. In 2021 zal 1 op de 3 verkochte modellen elektrisch of hybride zijn.
Omdat veel klanten tegelijkertijd op zoek zijn naar schone benzine- of dieselmodellen, blijft BMW geloven in de Power of Choice. Ongeacht de wensen van de klant zorgt BMW hierbij voor de laagst mogelijke CO2-uitstoot, vaak door middel van mild hybride technologie. In 2021 neemt duurzaamheid een prominente plek in en BMW Group Nederland gaat het jaar dan ook met vertrouwen tegemoet.